vraagje 433Mhz klik aanklik uit
Henk Van Hellum
2008-11-12 20:14:04 UTC
Hallo Allemaal,

Ik heb een "klik aan, klik uit" systeem voor het draadloos aanschakelen van
mijn verlichting. Nu vind ik alleen het bereik van die zenders minimaal.
Is er een manier om het bereik van de zenders op een eenvoudige manier te
verhogen?
De frequentie is 433,92 MHz

Alvast bedankt,

Henk

PS: dit lijkt mij we de goede nieuwesgroep, het is tenslotte een radio
signaal.

Joop
2008-11-12 20:25:58 UTC
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ja en nee,
Het signaal is theoretisch op te voeren maar het mag niet, Is gezien de
kosten die het meebrengt ook niet zinvol
Een stukje van de 70 cm amateurband is secundair vrijgegeven voor LPD
toepassingen en die klik aan klik uit zooi maakt er ook gebruik van.
De zendamateurs daar hebben een primaire status daar.
Ga jij je signaal opvoeren word
Henk Van Hellum
2008-11-12 20:30:52 UTC
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Het gaat gaat ook niet om honderden kilo Watt's maar met een betonnen muur
is het bereik niet groter dan ongeveer 5 tot tien meter. daar zou ik graag
20 meter van maken.

Henk
Joop
2008-11-12 20:39:53 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Mijn bericht was niet volledig maar dit ter zijde.

Juiste plaatsing van het spul kan verbetering geven , verhogen van het
vermogen, voor zover dat technisch mogelijk is met dat spul verwacht ik niet
veel van.
Betonnen muren blijven altijd een probleem
Honderden kilo watts?? dit spul mag theoretisch maximaal 10miliwatt zijn en
dat is niks, Het zal het in de praktijk niet halen, ik verwacht dat je
zonder technische kennis er niks meer uit haalt.
Wat is het precies, merk/type en wat gebruikt men voor antenne(als die er al
op zitten, want daar moet de winst uitkomen)

Hoe er wel rekening mee dat als er een amateur in jouw buurt zit je je setje
gewoon in de kliko kan gooien, een F amateur mag op diezelfde frequentie
legaal 400W vermogen maken, neem van mij aan, jij klikt niks meer zolang hij
zend en mogelijk helemaal niet meer.

En je doet er niks aan, want ook hij is legaal bezig.

joop
André, PE1PQX
2008-11-12 20:47:12 UTC
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Voor zover ik weet mag dergelijk spul ook niet gemodificeerd worden,
dus is al illegaal als je het (zend) vermogen weet te vergroten (voor
zover mogelijk)
Daarnaast kun je kijken welke mogelijkheden hebt met het anders
plaatsen van de schakelaar (zendertje) en/of lampsturing
(ontvangertje).
Ook vind ik het zelf niet erg handig dat er een schakelaar buiten een
vertrek geplaatst is waar de te schakelen lamp hangt, in een vertrek
zelf is in mijn optiek ook logischer.
Henk Van Hellum
2008-11-12 20:55:20 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Dat het niet gemodificeerd mag worden weet ik ook wel, maar ja.... er mag
wel meer niet. Je mag ook niet te hard rijden en dat gebeurt toch ook.
maar dat terzijde.

Ik schakel met klik aan klik uit ook mijn tuinverlichting en dan kan ik de
schakelaar toch niet buiten ophangen.

H.
Joop
2008-11-12 21:04:12 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Daar heb ik een klok en een schemerschakelaar voor, hoef ik het niet eens
zelf meer te schakelen.
Weer een reden om die troep niet te hoeven gebruiken.

joop
Henk Van Hellum
2008-11-12 21:08:02 UTC
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ik denk dat we hier de discussie beter kunnen sluiten daar je toch geen
zinnige bijdrage wilt leveren.

Henk

btw: het schakelen van het klik aan klik uit systeem is ook automatisch
Rob
2008-11-12 21:12:20 UTC
Post by Joop
[...]
Een zendamateur mag volgens zijn machtigingsvoorwaarden niet moedwillig
een LPD signaal storen hoor!
Het zal best voorkomen dat er een LPD uitzending weggedrukt wordt door
een toevallige uitzending van een amateur, maar als je als LPD gebruiker
moedwillig van de band gedrukt wordt dan kun je daar gewoon over klagen
bij agentschap telecom.
Joop
2008-11-12 21:25:08 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
Post by André, PE1PQX
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ik wil wel een zinnige bijdrage leveren maar jij wilt niet luisteren, Het
blijft zooi, is gewoon waar. Modificeren is niet of nauwelijks mogelijk,a is
het te duur, b het effect is minimaal en c, het is illegaal, dan is het ook
nog zo dat als er een amateur in de buurt zit jouw spul niet meer werkt.
Sterker nog het kan zo zijn dat als er iemand een draadloze koptelefoon,
babyfoon of weerstation koopt, je buren ofzo, jij ook iets hebt wat niet
goed meer werkt omdat die troep op elkaar stoort. En daar doe je niks aan.
Er verwacht jij van een amateur dat hij je helpt?? die hebben er nooit om
gevraagd dat er een stuk van de 70 cm gebruikt word voor dit soort troep,
geeft hun alleen maar ellende, zeker als er dan nog van die knutselaars zijn
die het vermogen op willen voeren.
En daar wil jij tijd en geld in investeren?????

Koop gewoon goed spul
Joop
2008-11-12 21:28:31 UTC
Post by Rob
Post by Joop
[...]
En die doet er niks aan want wie bewijst het, hij mag gewoon een qso maken.
Dat soort ontvangers hebben een slectiviteit van NUL dus je hoeft niet eens
op de frequentie te zitten, er in de buurt is al genoeg.
En zo'n klik aan klik uit zend niet de hele tijd, alleen als hij bedient
word, hoe kan ik weten dat hij daar zit?????.

joop
Havel
2008-11-12 22:10:30 UTC
Post by Rob
Post by Joop
[...]
Je kunt als LPD gebruiker klagen wat je wilt, maar dat zal geen effect
hebben, want een LPG gebruiker heeft geen formele status, zoals wel het
geval is bij primair en secundair gebruik.
Technisch gesproken is gebruik voor communicatie van de LPD frequenties op
70 cm ook al jaren geleden achterhaald doordat voor zowel communicatie als
muziekoverdracht frequenties zijn toegewezen buiten de amateurbanden.
André, PE1PQX
2008-11-12 22:16:41 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Niet helemaal. De ontvanger (het 'lampje') moet eerst een signaal
krijgen van de zender ('schakelaar') en die moet toch echt hand bediend
gaan worden.

Maar om terug te komen op jouw vraag, vrees ik dat je pech hebt. Ik heb
dat spul eens gezien en als het vermogen maar ook een klein beetje
vergroten kunt, dus van de schakelaar, zal de levensduur van de
battertij (zo'n duur 12V ding) ook sterk verminderen.
Daarnaast is de techniek hoogstwaarschijnlijk in een stuk plastik
gegoten waardoor modificatie al onmogelijk wordt.
Ook is de techniek niet berekend om het zend vermogen te vergroten,
hiervoor zijn de componentjes te klein, dit i.v.m. de warmte die zeer
zeker vrij komt bij de componenten (bij groter vermogen)
Mogelijke oplossing: zorg dat de lamp via bijvoorbeeld een stopcontact
geschakeld word, die aan de andere kant van de (betonnen) muur zit. Je
zet er als het ware een verlengkabel tussen de klik-aan-klik-uit
ontvanger en de lamp. Je verplaatst dus de ontvanger die de lamp in- en
uitschakeld.
Henk Van Hellum
2008-11-13 06:06:36 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
Post by André, PE1PQX
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Fout.... type TMT502 (zie link
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=33 )
is een afstandsbediening met tijdschakelklok.
tevens is er ook nog de Draadloze timer interfacetype TPC-200 die je via je
pc kan programmeren. zie
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=25
[...]
Leuk en aardig maar als ik kabels moet gaan leggen kan ik het systeem wel
de deur uit doen maar ik ben niet in de mogelijkheid om kabels/draden te
verleggen.

even terug komen op de oorspronkelijke vraag : Is er een manier om het
bereik van de zenders op een eenvoudige manier te verhogen?
Als het niet eenvoudig kan.... ik kan ook wel ingewikkelde oplossingen
uitvoeren.

Henk
Ben
2008-11-13 07:11:46 UTC
"Henk Van Hellum" <***@vanhellum.nl> schreef in bericht news:gfgg5c$u62$***@nl-news.euro.net...
PE2BZ knipt....
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ingewikkelde oplossing: bouw een repeater/ Eenvoudige oplossing: koop
onderstaand onderdeel uit de klikaanklikuit serie.

http://www.klikaanklikuit.nl/media/documents/AEX-701_manual_v1.0.pdf

AEX-701 SIGNAALVERSTERKER
Opmerkingen
Geheugensteuntjes
. Dit product is een zgn. "repeater" en is bedoeld om het draadloze signaal
van uw KlikAanKlikUit zender (bv. afstandsbediening) te "herhalen", zodat u
een ontvanger kunt bedienen die zich anders buiten het draadloze bereik zou
bevinden: Het draadlooze bereik kan hierdoor verdubbeld worden.
. Dit product moet gebruikt worden in combinatie met minimaal 1 set
KlikAanKlikUit-zender en -ontvanger dat reeds correct ingesteld is. Volg
hiervoor eventueel de instructies van de betreffende handleidingen.
. Dit product kan uitsluitend gebruikt worden met aan/uit-ontvangers!
Gebruik geen dimmer-ontvangers!
. Het draadloze systeem is onbeperkt uit te breiden met
KlikAanKlikUit-zenders en -ontvangers.
. Gebruik in dezelfde omgeving slechts één AEX-701 exemplaar.
. Dit product bevat een geheugen en kan met maximaal 6 verschillende
zendcodes werken.
. Verwijderen van één zendcode uit het geheugen van de AEX-701: (1) Druk
kort op "Learn". (2) Zend een "Uit"-signaal met de zender die u uit het
geheugen wilt verwijderen (in geval van een deurbel, dient u de belknop in
te drukken). (3) De indicator knippert twee maal ter bevestiging.
. Verwijderen van alle zendcodes uit het geheugen van de AEX-701: (1) Druk
gedurende 6 seconden op "Learn". (2) De indicator gaat snel knipperen. (3)
Druk weer kort op "Learn".
. Dit product is waterdicht (IP56). Zorg dat de rubberen ring aan de
binnenkant (onder het batterijklepje) niet beschadigt, om het product
waterdicht te houden.
. Indien het product niet (goed) werkt:
- Check de correcte plaatsing en/of werking van de batterijen.
- Check stap voor stap of de betreffende zender(s) en ontvanger(s) goed zijn
ingesteld.
- Zorg dat de AEX-701 binnen het draadloze bereik van de zender is (max. ca.
30 meter).
- Zorg dat de ontvanger binnen het draadloze bereik van de AEX-701 is (max.
ca. 30 meter).

Grtz,

Ben
Vonkenboer
2008-11-13 07:30:46 UTC
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ik ben niet van plan jou te helpen de wet te overtreden, bovendien zit
jij met het signaal op dezelfde freq als vele andere lpd gebruikers
(o.a. Opel auto's afstandsbediening) en wij als gelicentieerd
zendamateurs hebben daar een primaire status, dwz als ik een experiment
doe mag ik dat met 400Watt doen aangezien de kwaliteit van dergelijke
schakelingen prut is hoef ik niet eens in de buurt van jouw freq te
zitten om jouw ontvanger geheel dicht te drukken.

Als voorbeeld heb ik een zender staan gericht op onze repeater met 1
watt zo'n pak hem beet 1.2MHz lager dan de afstandsbediening van een
Audi, 50 meter verderop kan de eigenaar van de audi zijn deur niet meer
openen als ik de ronde aan het doorgeven ben, en dat is maar met 1
watt, kun je nagaan als ik meer vermogen gebruik.

Enige juiste oplossing, breng de zooi terug naar de winkel zeg dat je
last heb van storing en zoek er een uit die werkt op 800MHz net als de
moderne draadloze hoofdtelefoons.

Mark
Vonkenboer
2008-11-13 07:31:43 UTC
Post by Rob
Post by Joop
[...]
Nee hoor, ik mag experimenteren waar ik wil volgens mijn
machtigingsvoorwaarden, ik heb een primaire status.

Mark
Gerard
2008-11-13 08:52:54 UTC
Post by Henk Van Hellum
Ik denk dat we hier de discussie beter kunnen sluiten daar je toch
geen zinnige bijdrage wilt leveren.
Nou, ja, je vraagt eigenlijk of een hut mag bouwen in ONZE achtertuin.
Daar reageren sommigen wat gepikeerd op.

Feit blijft dat het technisch erg moeilijk is om het bereik effectief
te
verhogen. Dat van die repeater zal wel werken, maar je blijft wel
een rechteloos gebruiker met kwalitatief dubieuze spullen in een
band waar veel méér gebeurt en ook nog met grotere vermogens.

Beste tip is inderdaad naar 800 Mhz verhuizen met al die spullen.
Dat geldt ook voor draadloze speakers, koptelefoons en babyfoons.

Met vriendelijke groet,

Gerard Oppewal - PE1OUD

E-mail: pe1oud(NOTTHIS)@amsat.org
Rob
2008-11-13 08:55:31 UTC
Post by Joop
[...]
Laat het duidelijk zijn dat Joop hier voor zichzelf spreekt en niet voor
de zendamateurs in het algemeen.
André, PE1PQX
2008-11-13 08:46:19 UTC
Henk Van Hellum formuleerde op donderdag :
<veel geknipt>
Post by Henk Van Hellum
[...]
Kom je nu met een type aan, dat was mij niet duidelijk.
Post by Henk Van Hellum
[...]
even terug komen op de oorspronkelijke vraag : Is er een manier om het bereik
van de zenders op een eenvoudige manier te verhogen?
Als het niet eenvoudig kan.... ik kan ook wel ingewikkelde oplossingen
uitvoeren.
Henk
Zoals anderen al aangaven: het is waarschijnlijk niet eenvoudig te
realiseren op de schakelaar zelf.
Misschien is de tip van Ben 'de' oplossing, een repeater/signaal
versterker gebruiken die 'tussen' de schakelaar en lamp geplaatst
worden moet.

Volgende pagina >
Pagina 1 van 11