vraagje 433Mhz klik aanklik uit
Henk Van Hellum
2008-11-12 20:13:55 UTC
Hallo Allemaal,

Ik heb een "klik aan, klik uit" systeem voor het draadloos aanschakelen van
mijn verlichting. Nu vind ik alleen het bereik van die zenders minimaal.
Is er een manier om het bereik van de zenders op een eenvoudige manier te
verhogen?
De frequentie is 433,92 MHz

Alvast bedankt,

Henk

PS: dit lijkt mij we de goede nieuwesgroep, het is tenslotte een radio
signaal.

Joop
2008-11-12 20:25:41 UTC
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ja en nee,
Het signaal is theoretisch op te voeren maar het mag niet, Is gezien de
kosten die het meebrengt ook niet zinvol
Een stukje van de 70 cm amateurband is secundair vrijgegeven voor LPD
toepassingen en die klik aan klik uit zooi maakt er ook gebruik van.
De zendamateurs daar hebben een primaire status daar.
Ga jij je signaal opvoeren word
Henk Van Hellum
2008-11-12 20:30:43 UTC
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Het gaat gaat ook niet om honderden kilo Watt's maar met een betonnen muur
is het bereik niet groter dan ongeveer 5 tot tien meter. daar zou ik graag
20 meter van maken.

Henk
Joop
2008-11-12 20:39:41 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Mijn bericht was niet volledig maar dit ter zijde.

Juiste plaatsing van het spul kan verbetering geven , verhogen van het
vermogen, voor zover dat technisch mogelijk is met dat spul verwacht ik niet
veel van.
Betonnen muren blijven altijd een probleem
Honderden kilo watts?? dit spul mag theoretisch maximaal 10miliwatt zijn en
dat is niks, Het zal het in de praktijk niet halen, ik verwacht dat je
zonder technische kennis er niks meer uit haalt.
Wat is het precies, merk/type en wat gebruikt men voor antenne(als die er al
op zitten, want daar moet de winst uitkomen)

Hoe er wel rekening mee dat als er een amateur in jouw buurt zit je je setje
gewoon in de kliko kan gooien, een F amateur mag op diezelfde frequentie
legaal 400W vermogen maken, neem van mij aan, jij klikt niks meer zolang hij
zend en mogelijk helemaal niet meer.

En je doet er niks aan, want ook hij is legaal bezig.

joop
Rob
2008-11-12 21:12:20 UTC
Post by Joop
[...]
Een zendamateur mag volgens zijn machtigingsvoorwaarden niet moedwillig
een LPD signaal storen hoor!
Het zal best voorkomen dat er een LPD uitzending weggedrukt wordt door
een toevallige uitzending van een amateur, maar als je als LPD gebruiker
moedwillig van de band gedrukt wordt dan kun je daar gewoon over klagen
bij agentschap telecom.
Joop
2008-11-12 21:28:19 UTC
Post by Rob
Post by Joop
[...]
En die doet er niks aan want wie bewijst het, hij mag gewoon een qso maken.
Dat soort ontvangers hebben een slectiviteit van NUL dus je hoeft niet eens
op de frequentie te zitten, er in de buurt is al genoeg.
En zo'n klik aan klik uit zend niet de hele tijd, alleen als hij bedient
word, hoe kan ik weten dat hij daar zit?????.

joop
Havel
2008-11-12 22:10:30 UTC
Post by Rob
Post by Joop
[...]
Je kunt als LPD gebruiker klagen wat je wilt, maar dat zal geen effect
hebben, want een LPG gebruiker heeft geen formele status, zoals wel het
geval is bij primair en secundair gebruik.
Technisch gesproken is gebruik voor communicatie van de LPD frequenties op
70 cm ook al jaren geleden achterhaald doordat voor zowel communicatie als
muziekoverdracht frequenties zijn toegewezen buiten de amateurbanden.
Vonkenboer
2008-11-13 07:31:43 UTC
Post by Rob
Post by Joop
[...]
Nee hoor, ik mag experimenteren waar ik wil volgens mijn
machtigingsvoorwaarden, ik heb een primaire status.

Mark
Rob
2008-11-13 09:12:39 UTC
Post by Vonkenboer
Nee hoor, ik mag experimenteren waar ik wil volgens mijn
machtigingsvoorwaarden, ik heb een primaire status.
Dit "het is MIJN band dus IK mag daar doen wat ik wil" idee is misschien
iets waartoe je het recht dat te krijgen door het aanvragen van een
zendmachtiging in het verleden, maar het is niet in overeenstemming met
wat er staat in de voorwaarden van vandaag de dag.
Daar worden ook sociale aspecten zoals het veroorzaken van storingen en
het verstoren van andermans verbindingen in behandeld.
Je hebt dus niet het recht om anderen te pletten op grond van een "primaire
status" of het in het verleden gehad hebben van een machtiging.

(zoals je weet zijn er al een tijdje geen radioamateur machtigingen meer)
Havel
2008-11-13 09:29:30 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
[...]
Een primaire gebruiker hoeft geen rekening te houden met andere gebruikers.
Integendeel: secundaire gebruikers moeten wijken als er storing ontstaat bij
primaire gebruikers. En met ISM gebruik hoeft helemaal niemand rekening te
houden, noch primaire, noch secundaire, noch andere ISM gebruikers.
Rob
2008-11-13 10:05:00 UTC
Post by Havel
Post by Rob
Post by Vonkenboer
[...]
Wederom een amateur met het "ik mag storen wie ik wil" beeld.
Maar dat klopt dus niet met hoofdstuk 13 van de voorwaarden.
Vonkenboer
2008-11-13 10:06:24 UTC
Post by Rob
Post by Havel
Post by Rob
Post by Vonkenboer
[...]
NEE het is niet storen, ik doe een uitzending, als iemand anders met
secundaire rechten daar last van heeft dan heeft hij gewoon PECH.
Of plat gezegd dan moet hij zijn bek houden en spullen aanschaffen waar
hij wel primaire rechten heeft.

Mark
Rob
2008-11-13 10:18:19 UTC
Post by Vonkenboer
Post by Rob
[...]
Je bent kennelijk niet bekend met de voorwaarden. Kan gebeuren want die
veranderen nogal eens.
Er wordt tegenwoordig van je verwacht dat je verantwoordelijk omgaat met
dit soort dingen. Er is dus geen sprake van "ik mag dit dus pech dat jij
er last van hebt".
Vonkenboer
2008-11-13 10:41:25 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
Post by Rob
[...]
Jij bent kennelijk niet bekend met het begrip Primair en Secundair,
deze veranderen echt niet, en het verschil tussen een uitzending en
storing is jou blijkbaar ook niet helemaal duidelijk.

ik ga verantwoordelijk om met mijn PRIMAIRE rechten dus JA ik mag het
en JA als een secundaire gebruiker dat niet leuk vindt dan heeft hij
pech en geen enkel maar dan ook geen enkel recht tot klagen, DAT is nu
net het verschil tussen een Primaire en Secundaire gebruiker.

Mark
André, PE1PQX
2008-11-13 11:28:51 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
Post by Rob
[...]
Ik vind dat wel erg kort door de bocht, maar in grote lijnen heb je
gelijk.
Wel vind ik het zelf belangrijk dat ook een buur geen hinder van mij
ondervind ook al zit deze met LPD/433 MHz spul. Bij mij in de buurt zit
ook iemand met een 433MHz draadloze koptelefoon en kan ik dus duidelijk
horen dat hij/zij veel naar politiek luisterd.

Er is ook zoiets als 'bewoners-genot'. Wel een beetje rekening houden
met elkaar, maakt het voor iedereen aangenamer!
Vonkenboer
2008-11-13 11:47:05 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
Post by Rob
[...]
Tja toen de LPD band vrijgegeven werd was het iets leuks, veelal mensen
die geintresseerd waren in het zendamateurisme konden een lpd porto
kopen en legaal met gelicentieerde amateur in contact komen, door dat
wij als amateurs gevoelige apperatuur gebruikte met goed antennes
konden grote afstanden overbrugd worden en mensen zonder licentie die
bezig waren met leren voor hun licentie die konden geholpen worden door
mensen met licentie, helaas was dat maar van korte duur, al snel werd
de band overspoelt door allerlei breedbandige rommel en zelfs
commercieele gebruikers (Mc Donnalds).

Gevolg het lpd gebiedje zit overvol met rommel signalen en echt
bruikbaar is het niet meer tenzij mensen zonder licentie grote
vermogens gaan gebruiken en dus gaan zitten piraten, fabrikanten van
kwaliteits spullen weten dat de lpd band overvol zit en maken spullen
voor een ander freq gebied waar het rustiger is, de rommel fabrikanten
blijven goedkope troep dumpen in het lpd bandje en vertellen er
uiteraard aan de gebruiker niet bij dat ongestoord gebruik niet
gegarandeerd kan worden en reikwijdte wordt neergezet met 'maximaal
bereik' allemaal misleiding.

Mark
Havel
Onderbouw jij jou stellingen eens met een bronvermelding.
Pasq
2008-11-13 16:19:55 UTC
Post by Rob
[...]
Hoi Rob,

Volgens mij ken je de arrogante zendamateur nog niet,
die denkt dat hij een vrijbriefje heeft,
maar wel naar anderen wijst als ze suggereren iets illegaals te willen.
Het zal wel aan het weer liggen.. De blaadjes vallen van de bomen,
dat valt bij sommigen slecht.. ;-)
Vonkenboer
2008-11-13 17:48:22 UTC
Post by Pasq
Post by Rob
[...]
Bij jou valt het blijkbaar slecht :-P
Zoek anders eens op wat primair en secundair betekent

Mark
Rob
2008-11-13 18:05:26 UTC
Post by Vonkenboer
Post by Pasq
Post by Rob
[...]
Heb je nou al een recent exemplaar van de voorwaarden gedownload en
gelezen? Daar staan tegenwoordig heel andere dingen in dan primair en
secundair hoor!

Je mag zelfs niet eens meer retourkomen op een CQ-DX roepende amateur als
die niet (voor de band) ver van je vandaan zit. En je moet je aan het
bandplan houden (en dus geen 400W SSB gaan toeteren op 434 MHz).

En nog veel meer dingen die er natuurlijk alleen ingekomen zijn omdat er
zoveel van die ASO's waren die keer op keer kwamen met "ik mag hier zenden
dus als je last van me hebt dan donder je maar op!".
Havel
Hou eens op met kwaken en geef antwoord op mijn vraag.
Vonkenboer
2008-11-13 22:32:06 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
Post by Pasq
Post by Rob
[...]
Wel eens je bandplan ingekeken, inderdaad nog steed sniks veranderd
hoor, ik heb een primaire status de lpd een secundaire status, heeft
een lpd'er 'last' van mij dan kan hij in de stront zakken.
Post by Rob
[...]
Nou steeds wil je het verschil tussen primair en secundair niet
begrijpen, tja, dat is jouw probleem.

Mark
Pasq
2008-11-14 11:12:46 UTC
Post by Vonkenboer
[...]
En sommigen weten niet wat fatsoensnormen zijn.
Daar kan geen enkele wet of regeltje tegenop komen. :-)
Vonkenboer
2008-11-14 12:17:46 UTC
Post by Pasq
Post by Vonkenboer
[...]
Fatsoensnorm is je aan de wet te houden en in de wet staat duidelijk
omgescheven wat primair en secunair is en dat primair ten alle tijden
voor secundair komt, dat sommige mensen niet over de intellegentie
beschikken het verschil te zien daar kan ik niet mee zitten, ik laat ze
dan maar dom zonder enige kennis van zaken babbelen omdat ze toch niet
in de gaten hebben ze bij ieder bericht zichzelf meer te kakken zetten.

Mark
Rob
2008-11-14 13:11:31 UTC
Post by Vonkenboer
[...]
Wat jij vergeet is dat er ook in de wet staat dat auto's in veel
situaties voorrang hebben op voetgangers, maar dat ze evengoed niet
het recht hebben om die voetgangers plat te rijden als ze dat leuk
zouden vinden.
M.a.w. het hebben van een "hogere status" betekent nog niet dat je
de ander moedwillig mag storen.
Om dat duidelijker te maken zijn de voorwaarden gewijzigd ten opzichte
van de versie die jij nog in gedachte hebt, waar dat allemaal niet zo
duidelijk in stond.
De voorwaarden bevatten nu een hoofdstuk "gedragsregels" waar van
alles in staat over dingen die sociaal niet gewenst zijn en daarom niet
meer mogen. Juist omdat er mensen zijn die denken "ik ben primair
dus ik mag alle secundairen pletten".
Havel
2008-11-14 13:35:06 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
[...]
Nogmaals de vraag aan jou: geef de exacte vindplaats van wat je hier nu al
enkele malen hebt beweerd. Overigens hebben gebruikers van LPD en
gelijksoortige toepassingen als draadloze afstandbedieningen, besturingen,
meetapparatuur en dergelijke helemaal geen secundaire status, ze hebben
namelijk helemaal geen status. En wat je kennelijk ook niet weet is dat geen
enkele gebruiker (dus ook niet een secundaire en zelfs niet een primaire)
recht geeft op een ongestoord frequentiegebruik.
Henk Remijn PA5KT
2008-11-14 14:41:58 UTC
Post by Havel
[...]
Een aantal relevante artikelen uit de ITU Radio Regulations:
http://life.itu.int/radioclub/rr/frr.htm
In hoofdstuk 5 (artikel 5.23 e.v.) staat omschreven wat de regels rond
primair en secundair zijn.

In de verkorte versie van de Gebruikersbepalingen RZAM:
(http://www.agentschap-telecom.nl/Documents/Gebruikersbepalingen%20RZAM_01.00.pdf)
Paragraaf 1.2 en 2.0 staat omschreven wat primair en secondair is.

Ook in the nationale frequentieplan wordt dit nog eens omschreven.
(http://www.agentschap-telecom.nl/Documents/NFP2005-geconsolideerde%20versie%20februari%202008(1).pdf)
In de toelichting op de tabel op pagina 18.
In het bandplan staat dat tussen 432 en 436 SRD toegestaan is, op pagina
13 staat op welke basis dit is: Non-Interference Basis, dus niet primair
en secundair. In de voetnoot 5.138 staat welke frequentie precies.

Ben even een uurtje aan het zoeken geweest, maar weer veel geleerd.

Niet bij mij komen klagen over de inhoud of interpretatie van de inhoud.
Mijn intepretatie:
Gebruikers van SRD mogen geen storing veroorzaken bij zendamateurs.
Als ze storing veroorzaken moeten ze stoppen met het gebruik van de SRD
devices.
Als ze last hebben van zendamateurs is het jammer voor de SRD gebruikers.
Zendamateurs mogen niet met opzet SRD gebruikers gaan storen.

Veel plezier nog met de verdere discussies.

O ja, ik zou wat proberen met het verplaatsen van zender en/of ontvanger
om de communicatie te verbeteren.

73 Henk
Vonkenboer
2008-11-14 15:22:36 UTC
Post by Henk Remijn PA5KT
Post by Havel
[...]
Dus zoals ik al zeg als ik een uitzending doe (bijvoorbeeld het
doorgeven van een ronde 1.2MHz lager dan zijn autodeuropener) en een
LPD'er heeft er last van dan mag hij de ballen likken van de eerste de
beste stier die hij in de wei tegenkomt.
Iemand die niet weet wat het verschil tussen primair en secundair is
moet maar teruggaan naar de kleuterschool.

Zou een potje worden als bijvoorbeeld een pimaire gebruiker als een
ambassade gestoord zou mogen worden door een secundaire gebruiker
zijnde zendamateur en dan de zendamateur nog het lef zou hebben tegen
de ambassade te zeggen 'jij mag mij niet storen want dat vindt ik niet
fatsoenlijk'....

Dat zou de wereld op zijn kop zijn.

Mark
Pasq
2008-11-14 15:44:38 UTC
Post by Havel
[...]

Ik heb zojuist het volgende gelezen in het volgende document
http://www.agentschap-telecom.nl/Documents/Gebruikersbepalingen%
20RZAM_01.00.pdf :
"Er wordt zo weinig mogelijk storing of belemmering veroorzaakt in het
gebruik van
frequentieruimte door anderen." Dit staat bij 1.2 Algemene
gebruikersbepalingen.
Ik heb in deze zin nergens gelezen dat de status (primair/secundair) van
de dienst
hierop een uitzondering is.
Geen enkele advocaat of rechter zal onze vrienden met hun vermeende
superioriteitsgevoel in het gelijk stellen.
Deze zin is bindend, en niet een of ander vermeende status die ze denken
te hebben.
Volgens mij zijn ze vergeten hoe ze hun machtiging zijn kwijtgeraakt,
en een vergunning hebben gekregen...
Toen waren ze ook al niet in staat om letterlijk te lezen wat in hun
machtiging stond gsechreven.
Dat deden ze toen niet, en dat doen ze nog steeds niet..
Over het spreekwoord van de ezel gesproken... :-))))

Voor de rest wil ik nog maar 'e'en ding kwijt over dit onderwerp, en dat
is:
Don't feed the trolls. :-)

Vonkenboer
2008-11-14 15:56:07 UTC
Post by Pasq
Post by Havel
[...]
Als primaire gebruiker maak je geen storing of belemmering, ik mag als
primaire gebruiker namelijk daar uitzenden en een secundaire gebruiker
moet verkassen als ik daar uit wil zenden, daarom heeft hij een
secundaire status gekregen, als jij die simpele basisregel niet snapt
of niet wil snappen is dat jouw probleem en ben jij degene die aan het
trollen is.

Mark
post2u
2008-11-14 18:29:11 UTC
Post by Vonkenboer
Post by Pasq
[...]
De discussie als buitenstaander lezend valt het mij op dat je buitengewoon
onsympathiek en onnodig arrogant aan het megazuigen slaat.
Je mag dan best een goed punt hebben, de polderaanpak van bijv. Pasq is mij
veruit sympatieker.
De manier waarop jij het over je 'rechten' hebt en 'recht' in het algemeen,
zal bij menigeen de deuren wagenwijd openzetten 'eigenrichting' een serieuze
kans te geven.
De tacktiek van de verschroeide aarde is hier volgens mij wel om minder
ingezet....))
Havel
2008-11-14 20:25:05 UTC
Post by post2u
Post by Vonkenboer
Post by Pasq
[...]
Maar even afgezien van het taalgebruik dat ieder siert of ontsiert: het is
voor een primaire of secundaire gebruiker niet eens waar te nemen of er een
gebruiker van een draadloze gadget wel of niet iets merkt van diens
uitzendingen. Het is dus niet eens mogelijk om daarmee rekening te houden,
zelfs voor wie dat (onverplicht) zou willen.
post2u
2008-11-14 20:41:15 UTC
"Havel" <***@blingbling.cs> wrote in message news:491dde5a$0$201$***@news.xs4all.nl...
Post by Havel
[...]
Dat geloof ik best, maar zolang zaken goed gaan hoor je niemand....))
De OP meldde een probleem en de antwoorden gingen een beetje de kant uit dat
hij bij 'legale' (stoor)zenders verder niet had te zeuren.
Als je weet dat je legaal zendende buurman, iedere communicatie met je
afstandsbedieningen onmogelijk maakt, dan kan het misschien een kleine
moeite zijn een oplossing voor dit probleem te vinden, zonder je te beroepen
op je almachtige 'rechten'.
Dat laatste doet het bij mij als buur niet zo goed en ik denk velen met mij.
PA1G
2008-11-14 21:28:07 UTC
Post by post2u
Dat geloof ik best, maar zolang zaken goed gaan hoor je niemand....))
De OP meldde een probleem en de antwoorden gingen een beetje de kant uit dat
hij bij 'legale' (stoor)zenders verder niet had te zeuren.
De OP wilde weten hoe hij de wet moest overtreden en vraagt dat
uitgerekend aan diegenen die er last van gaan krijgen....

Je gaat toch ook niet aan de pliezie vragen hoe je een flitspaal
onklaar maakt? :-) Tjonge, moeten we dan echt alles uitleggen ;-)
Post by post2u
[...]
De oplossing is allang gegeven. Niet 433 MHz gebruiken maar 800. Verder
zorgen dat er weinig objecten zitten tussen zender en ontvanger.

Beter nog, helemaal afzien van draadloos. Geeft toch alleen maar meer
kans op ellende.
--
MVG. Gert-Jan PA1G
HF knutselhoekje: http://www.pa1g.nl Nieuwsgroepronde:

Equivalent replacement parts aren't!
Gerard
2008-11-14 21:38:50 UTC
Post by PA1G
Beter nog, helemaal afzien van draadloos. Geeft toch alleen
maar meer kans op ellende.
Je hebt helemaal gelijk.
Laten we allemaal al onze draadloze troep de deur
uitdoen, want het is niks als ellende en ..... welke
NG was dit ook al weer? :-)

Met vriendelijke groet,

Gerard Oppewal - PE1OUD

E-mail: pe1oud(NOTTHIS)@amsat.org
PA1G
2008-11-15 11:14:13 UTC
Post by Gerard
[...]
Voor draadloos is deskundigheid vereist ;-) Je wilt niet weten hoeveel
mensen zich ergeren aan hun draadloze muis of toetsenbord ;-)

Joop
2008-11-15 11:20:20 UTC
Post by PA1G
Post by Gerard
Post by PA1G
[...]
Mijn draadloos toetsenbord en muis (medion) werken perfect, heeft alleen 1
nadeeltje, het zit ergens in de buurt van de 27Mhz, waarschijnlijk een alpha
kanaal.
Hoef ik jouw niet te vertellen wat er gebeurt als ik een HF zender
aansteek...
Je buurman zal maar zoiets hebben, dan heb je ook klachten en probeer hem
dan maar eens te overtuigen dat het eigenlijk zooi is en dat je er niks aan
kan doen. Alles meer an 15W is dodelijk voor dat ding.
Die klik aan klik uit zooi valt voor mij in dezelfde categorie met dat
verschil dat het op 432 Mhz zit.

joop
Gerard
2008-11-15 12:24:57 UTC
Post by PA1G
Voor draadloos is deskundigheid vereist ;-) Je wilt niet weten
hoeveel mensen zich ergeren aan hun draadloze muis of
toetsenbord ;-)
Ah, ja, muizen en toetsenborden. En waarom eigenlijk? Wie zit
er nou ooit meer dan een meter van z'n PC te computeren?
Post by PA1G
[...]
..en hoever zit jij van je PC af?
Post by PA1G
[...]
Koop een gewoon toetsenbord voor hem. Die kosten 15,- voor
een echte Microsoft.

Een hoop 'draadloos' is gewoon onzin.
Het kost stroom en het kost spectrum.

Vonkenboer

Gerard Oppewal - PE1OUD
Gerard
2008-11-15 13:10:54 UTC
Post by Vonkenboer
Sterker nog, er zijn er die aan de draadloze muis en
toetsenbord een draadje hebben zitten, die van de adapter.....
Mark
Tja, en tóch wordt het verkocht. Hoe dom moet je dan zijn...

PA1G
2008-11-15 14:48:44 UTC
Post by Gerard
Post by Vonkenboer
Sterker nog, er zijn er die aan de draadloze muis en toetsenbord een
draadje hebben zitten, die van de adapter.....
Mark
Tja, en tóch wordt het verkocht. Hoe dom moet je dan zijn...
Psies. onzin dingen.

Any wire cut to length will be too short!
Vonkenboer
2008-11-14 22:14:49 UTC
Post by post2u
[...]
Precies, het is belachelijk dat we als gelicentieerde amateurs ons
moeten verdedigen waarom we niet iemand willen helpen de wet te
overtreden en onze amateurbanden niet willen laten verloederen.

Mark
Pasq
2008-11-15 14:09:56 UTC
Post by Vonkenboer
Precies, het is belachelijk dat we als gelicentieerde amateurs ons
moeten verdedigen waarom we niet iemand willen helpen de wet te
overtreden en onze amateurbanden niet willen laten verloederen.
Punt een hoef je je niet te verdedigen als je een goed advies had
gegeven, dat tevens een legale oplossing was geweest.
Dat deed je niet, maar je gooit wel de naam van een grote groep goede
zendamateurs ten grabbel.
Ten tweede is het niet "onze" amateurband, want, als je je vergunning
eens goed hebt nagekeken heb je vergunning gekregen tot het gebruik van
bepaalde frequenties.
Als de RDR morgen vind dat wij als amateur niets te zoeken hebben op de
70cm band, dan zijn we deze band kwijt.
Het is net als met de openbare weg: we mogen er allemaal gebruik van
maken; of je nou je BE rijbewijs hebt of je vrachtwagenrijbewijs.
Het ene geeft je niet meer recht op de openbare weg dan de andere.
Een paar uitzonderingen daargelaten, die denken dat de weg van hun zijn;
dit noemen we dan ook de aso's onder de automobilisten. :-)))
Ook al vind je met je Mercedes dat Fiat rijders commerciele zooi-auto's
hebben, geeft je dat nog niet het recht om Fiat-rijders van de weg te
drukken, ook al hebben ze "maar" hun BE rijbewijs, en jij je
vrachtwagenrijbewijs...
post2u
2008-11-15 01:24:31 UTC
"PA1G" <***@mail.invalid> wrote in message news:***@mail.invalid...
Post by PA1G
[...]
Als een onnozele consument een klikaanklikuit aanschaft, hoeft hij/zij zich
niet af te gaan vragen of er in iemand anders z'n vijver gevist gaat worden.
De fabrikant is hier de schuldige, of het spul zou helemaal niet op de markt
mogen komen.
Wat ik mis in deze kennelijk gevoelige materie, is een goede tip van
kenners, welke producten dan wel genade vinden.

Het noemen van "800MHz" voegt niet veel meer toe dan een voetnoot voor
ingewijden, niemand zal ergens een schap vinden waar "800MHz" op staat....)
Het noemen van een goed alternatief zet meer zoden aan de dijk.
Ik ken zelf in ieder geval geen waardige vervangers, die hier op enige
genade kunnen rekenen.
Vonkenboer
2008-11-15 07:40:48 UTC
Post by post2u
Post by PA1G
[...]
Jawel hoor, kijk je bijvoorbeeld op de zijkant of achterkant van een
verpakking dan zul je daar vrijwel altijd de freq vinden waar ze
werken, net zoals netjes op de doos van een philps hoofdtelefoon staat
dat ze op
863MHz werken, vind je het niet dan kun je altijd nog op internet bij
de fabrikant kijken.
En het niet aanwezig zijn van 'waardige' vervangers wil niet zeggen dat
je dan maar moet gaan klagen op anderen als je rommel niet werkt.

Mark
PA1G
2008-11-15 11:23:01 UTC
Post by post2u
Post by PA1G
[...]
Nee de fabrikant mag dat wel. Staat in de wet. Daar helpt geen lieve
moedertje aan. Niemand is daar blij mee. Wij niet, de consument ook
niet.
Post by post2u
[...]
Pfff. Staat er altijd bij hoor.... Is vaak ook in gebruik als verkoop
argument vanwege de geringere kans op storingen! Dus nogmaals de 800
MHz band is dus een welgemeend advies.. Doe er je voordeel mee.

Henk Van Hellum
2008-11-15 07:24:43 UTC
Post by post2u
[...]
Je lult nu gewoon dom.... wie zegt dat ik ellende heb met het klik aan klik
uit systeem... je vezint er dingen bij.

Lees de vraag goed en zie... ik vraag nix illegaals!!

Henk
Vonkenboer
2008-11-15 07:42:29 UTC
Post by post2u
[...]
Tuurlijk en omdat je niks illegaals wil, ook helemaal niet het bereik
vergroten vraag je het in de groep ZENDamateurs, jaja wel eens gehoord
van de opmerking boter op je hoofd....

Mark
Pasq
2008-11-15 14:04:22 UTC
Post by Vonkenboer
Tuurlijk en omdat je niks illegaals wil, ook helemaal niet het bereik
vergroten vraag je het in de groep ZENDamateurs, jaja wel eens gehoord
van de opmerking boter op je hoofd....
Ik denk dat het weinig zinvol was geweest als hij zijn vraag had gesteld
in nl.auto of nl.taal, dus ik kan zijn gedachtegang wel volgen door
zijn vraag in deze nieuwsgroep te stellen. :-)
Vonkenboer
2008-11-15 14:06:39 UTC
Post by Pasq
Post by Vonkenboer
[...]
Ik merk ook dat sommige inbrekers het logisch vinden om hun vragen over
hoe te inbreken stellen in alt.nl.politie toch....

Mark
Havel
2008-11-15 07:50:21 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by post2u
[...]
Echt niet? Je vraagt toch echt letterlijk:
Henk Van Hellum
2008-11-15 07:58:19 UTC
Post by Havel
Post by Henk Van Hellum
Post by post2u
[...]
Yep.. bereik verhogen houdt niet per definitie in het opschroeven van
zend-vermogen.
maar jij hebt, en vele met jou, helaas niet het vermogen om mee te denken,
maar alleen het vermogen om je 'kennis' over de regels te ventileren.

Henk.
Havel
2008-11-15 09:13:54 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Havel
Post by Henk Van Hellum
[...]
Dan heb je mijn advies aan jou kennelijk niet gelezen. Verder zag ik net een
keurige uiteenzetting van "nieuwslezer', waar ik je graag naar verwijs omdat
die het nog een keer helemaal op rij zet voor je.
Vonkenboer
2008-11-15 09:14:01 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Havel
Post by Henk Van Hellum
Post by post2u
[...]
Helaas Henk, doordat jij geen kennis van zaken hebt weet je ook niet
dat alle aanpassingen die jij maakt aan bijvoorbeeld de antenne het ERP
vermogen verhoogt, illegaal dus, of je begrijpt het niet of je wil het
niet begrijpen.

Wees niet boos op ons omdat wij jou niet willen helpen de wet te
overtreden.

Mark
nieuwslezer
2008-11-15 08:33:27 UTC
Post by Henk Van Hellum
Lees de vraag goed en zie... ik vraag nix illegaals!!
Henk
Beste Henk,
Ik heb me nog niet eerder in deze verhitte discussie gemengd, maar wil
nog wel even voor je resumeren:
Het vergroten van het totale bereik tussen zender en ontvanger kan op
een aantal manieren bereikt worden.
Het meest voor de hand liggende is het vergroten van het zendvermogen.
Zoals je al begrepen hebt uit de antwoorden is dat technisch lastig
uitvoerbaar, zoniet welhaast onmogelijk, en most-of-all illegaal.
De tweede methode is het verbeteren van de antenne aan de zenderzijde.
Omdat bij LPD-apparatuur het toegestane vermogen is vastgesteld als
effectief uitgestraald vermogen, is ook dat illegaal, en technisch
(vrijwel) onmogelijk gemaakt. (onderdeel van de keuringseisen, om de
ether tegen knutselaars te beschermen)
Dan blijft de mogelijkheid om je heil te zoeken aan de ontvangerzijde:
het verbeteren van de ontvangst-antenne.
Dit is de eerste legale oplossing, maar helaas, een beter presterende
antenne kan je ontvanger vrijwel op zeker NIET aan.
De vierde, en daarmee tweede ook legale oplossing,: ontwerp een
ontvanger voor je LPD-toepassing van een dusdanige kwaliteit dat je er
om-het-even-welke enorme antenne aan kunt hangen. Daarbij wens ik je
veel succes.
Zo'n ontvanger komt al snel op meer dan honderd euro, en vele avonden
deskundig knutselwerk. Omdat je de vraag hier stelt, denk ik dat die
vakkundigheid er niet is, dus kun je die ook wegstrepen.
Kort gezegd zijn daarmee alle schroevendraaier-en-soldeerbout
oplossingen uitgesloten, en dat is niet geheel toevallig.
De regelgevende instanties hebben dit soort wensen en verlangens nl al
lang voorzien, voordat jij bij Karwei of Gamma je
klik-maar-er-gaat-niets-aan gadget zag.
In de praktijk blijven er dan nog een paar mogelijkheden over:
1. Koop een professionele afstandsbediening (kost al snel een paar
honderd euro) met een bijbehorende (geco-ordineerde) frequentie.
Als je die frequentie al krijgt, moet je ook rekenen op een behoorlijke
jaarlijkse bijdrage aan het AT-fonds.
Alweer geen realistische oplossing dus
2. Verminder de demping in het traject tussen zender en ontvanger.
Dit kan je bereiken door de ontvanger zo te plaatsen, dat er geen
beton, metaal, zonwerend glas etc tussen zender en ontvanger zit.
Of dit realistisch is, kun je alleen zelf beoordelen, met de kennis van
de fysieke situatie.
3. Koop die repeater, en plaats die zo, dat de demping geen probleem
meer is.

Clear?

Oh ja, Je had vast al begrepen dat, omdat je apparatuur in de
amateurband werkt, de feitelijke betrouwbaarheid NIET is gegarandeerd.

Groet,
NL
Gerard
2008-11-15 09:40:01 UTC
Post by nieuwslezer
[...]
Uitstekend resumé, Henk. Doe er je voordeel mee en neem ons niet
kwalijk als we soms een beetje ( nou, ja ) doorslaan.

Jan Besar
2008-11-15 12:06:10 UTC
Post by Gerard
Uitstekend resumé, Henk. Doe er je voordeel mee en neem ons niet
kwalijk als we soms een beetje ( nou, ja ) doorslaan.
Met vriendelijke groet,
Gerard Oppewal - PE1OUD
Hier sluit ik me bij aan en hopelijk is hiermee deze oeverloze
discussie ten einde gekomen.

Jan - PA0OKE
--
Het weer in de Zaanstreek
http://www.weatherlink.com/user/pa0oke/
www.pa0oke.nl
Havel
2008-11-14 22:16:52 UTC
Post by post2u
Post by Havel
[...]
Dan snap jij als buur niet dat je geen recht van spreken hebt. Dat geldt ook
voor de 13 cm band, waar veel gebruikers elkaar ook in de weg zitten. Zo heb
ik een aantal draadloze camera's. De buurman stoort mij met zijn Wifi pulsen
en met zijn draadloze camera's. En hij ziet mijn beelden bij hem als
storing. En met bluetooth verbindingen er bij wordt het helemaal een feest.
Daar is dus geen oplossing voor.
Vonkenboer
2008-11-14 22:12:39 UTC
Post by post2u
Post by Vonkenboer
Post by Pasq
[...]
De wijze van pasq door iedereen maar er een zooitje van te laten maken
is nu net de oorzaak van de verloedering van onze amateurbanden,
blijkbaar willen sommigen zich niet aan de regels houden en vinden het
prima dat er een zooitje wordt gemaakt door mensen die er totaal geen
recht op hebben.

Mark
Vonkenboer
2008-11-14 15:25:13 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
[...]
zeg dat maar eens tegen een primaire agent die jou als secundair
figuurtje zegt dat je door moet lopen, dat geeft de agent het recht om
jou met een gummyknuppel even fijntjes fatsoensnormen bij te brengen,
tuurlijk hij mag je niet doodschieten maar wel een paar lekkere blauwe
plekken geven..

Mark
Vonkenboer
2008-11-13 09:55:44 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
[...]
FOUT, ik veroorzaak namelijk GEEN storing, storing is een ongewenst
bijproduct en dat is iets wat niet gebeurd, ik doe een experimentele
uitzending en als primaire gebruiker heb ik daar het volste recht toe,
sterker nog als ik ergens in de lpd band wil uitzenden en ik heb last
van een uitzending van een lpd gebruiken dan moet hij daar officieeel
gezien gewoon OPROTTEN als ik vind dta ik er last van heb, ik ben
namelijk een primaire gebruiker, dat AT daar niks tegen doet omdat er
commercieele belangen mee gemoeid zijn dat wil nog niet zeggen dat ik
mijn RECHT zou verliezen.

hetzelfde is met de autobezitter 50meter verderop, hij kan zijn auto
niet openen als ik de ronde doorplug 1.2MHz lager, als hij hier zou
komen klangen dan is mijn terrechte stellig is JAMMER DAN ik mag daar
zitten, heb jij er last van dan koop je maar een betere
afstandsbediening die niet in de lpd band werkt, het is niet mijn
probleem dat de fabrikant van de auto jou niet gewaarschuwd heeft dat
jij bij storingen geen enkel recht van spreken hebt.

Veel autofabrikanten weten dat inmiddels wel en zorgens dat hun spul op
een andere freq werkt buiten de amateurbanden of zelfs met infra rood.

Mark
André, PE1PQX
2008-11-12 20:47:12 UTC
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Voor zover ik weet mag dergelijk spul ook niet gemodificeerd worden,
dus is al illegaal als je het (zend) vermogen weet te vergroten (voor
zover mogelijk)
Daarnaast kun je kijken welke mogelijkheden hebt met het anders
plaatsen van de schakelaar (zendertje) en/of lampsturing
(ontvangertje).
Ook vind ik het zelf niet erg handig dat er een schakelaar buiten een
vertrek geplaatst is waar de te schakelen lamp hangt, in een vertrek
zelf is in mijn optiek ook logischer.
Henk Van Hellum
2008-11-12 20:55:11 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Dat het niet gemodificeerd mag worden weet ik ook wel, maar ja.... er mag
wel meer niet. Je mag ook niet te hard rijden en dat gebeurt toch ook.
maar dat terzijde.

Ik schakel met klik aan klik uit ook mijn tuinverlichting en dan kan ik de
schakelaar toch niet buiten ophangen.

H.
Joop
2008-11-12 21:04:00 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Daar heb ik een klok en een schemerschakelaar voor, hoef ik het niet eens
zelf meer te schakelen.
Weer een reden om die troep niet te hoeven gebruiken.

joop
Henk Van Hellum
2008-11-12 21:07:53 UTC
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ik denk dat we hier de discussie beter kunnen sluiten daar je toch geen
zinnige bijdrage wilt leveren.

Henk

btw: het schakelen van het klik aan klik uit systeem is ook automatisch
Joop
2008-11-12 21:24:55 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
Post by André, PE1PQX
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ik wil wel een zinnige bijdrage leveren maar jij wilt niet luisteren, Het
blijft zooi, is gewoon waar. Modificeren is niet of nauwelijks mogelijk,a is
het te duur, b het effect is minimaal en c, het is illegaal, dan is het ook
nog zo dat als er een amateur in de buurt zit jouw spul niet meer werkt.
Sterker nog het kan zo zijn dat als er iemand een draadloze koptelefoon,
babyfoon of weerstation koopt, je buren ofzo, jij ook iets hebt wat niet
goed meer werkt omdat die troep op elkaar stoort. En daar doe je niks aan.
Er verwacht jij van een amateur dat hij je helpt?? die hebben er nooit om
gevraagd dat er een stuk van de 70 cm gebruikt word voor dit soort troep,
geeft hun alleen maar ellende, zeker als er dan nog van die knutselaars zijn
die het vermogen op willen voeren.
En daar wil jij tijd en geld in investeren?????

Koop gewoon goed spul
Rob
2008-11-13 08:55:31 UTC
Post by Joop
[...]
Laat het duidelijk zijn dat Joop hier voor zichzelf spreekt en niet voor
de zendamateurs in het algemeen.
Havel
2008-11-13 09:10:02 UTC
Post by Rob
Post by Joop
[...]
Iedereen spreekt in een nieuwsgroep alleen voor zich zelf.
Overigens is het probleem van het misbruik van ISM frequenties veel groter
dan alleen in het stukje van de 70 com band. Hopelijk wordt daar aandacht
aan besteed in het overleg tussen overheid en verenigingen en wordt daar ook
in de andere banden eens iets aan gedaan op de zelfde wijze als dat gelukkig
inmiddels voor 70 is gebeurd. De OP heeft voor zijn "probleem" inmiddels de
enige structurele oplossing gehoord en dat is de spullen terugbrengen naar
de leverancier, vertellen dat het niet werkt zoals je als consument mag
verwachten en vragen om levering van apparatuur die wel voldoet.
Rob
2008-11-13 09:28:53 UTC
Post by Havel
[...]
Waar doel je op?
Ik kan me wat ISM frekwenties alleen de situatie op 13cm herrinneren.
Daar was ook een ISM band en nadat die grootschalig in gebruik is genomen
door wireless netwerken is het voor zendamateurs verboden geworden om in
dat gedeelte van de band te zenden.
(alleen nog satellieten mogen daar)

Wilde je dat ook op 70cm ingevoerd zien?
Havel
2008-11-13 11:12:02 UTC
Post by Rob
Post by Havel
[...]
Op 70 cm heeft men de juiste oplossing gevonden door voor dergelijke
oneigenlijk gebruik van het ISM frequenties aan te wijzen buiten de
amateurbanden. De situatie op 13 cm is een voorbeeld van hoe het niet moet.
Het zou beter geweest om het voorbeeld van de 70cm band te volgen en voor
Wifi e.d. een band buiten de amateurbanden toe te wijzen. ISM bandjes zijn
voor dit soort toepassingen niet geschikt en niet bedoeld. Zoek maar eens op
waar de letters ISM voor staan.
Vonkenboer
2008-11-13 09:58:31 UTC
Post by Rob
Post by Joop
[...]
Met Joop zijn veel zendamateurs het eens, sterker nog wat hij zegt is
volledig correct, ONS is NOOIT gevraagd of wij die LPD rommel in onze
amateurband wilde hebben het is ons gewoon opgedrongen en fabrikanten
prijzen hun lpd rommel aan als zijnde 'geweldige storingsvrije
kwaliteit' dus schuld ligt dus niet bij ons.

Mark
André, PE1PQX
2008-11-12 22:16:41 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Niet helemaal. De ontvanger (het 'lampje') moet eerst een signaal
krijgen van de zender ('schakelaar') en die moet toch echt hand bediend
gaan worden.

Maar om terug te komen op jouw vraag, vrees ik dat je pech hebt. Ik heb
dat spul eens gezien en als het vermogen maar ook een klein beetje
vergroten kunt, dus van de schakelaar, zal de levensduur van de
battertij (zo'n duur 12V ding) ook sterk verminderen.
Daarnaast is de techniek hoogstwaarschijnlijk in een stuk plastik
gegoten waardoor modificatie al onmogelijk wordt.
Ook is de techniek niet berekend om het zend vermogen te vergroten,
hiervoor zijn de componentjes te klein, dit i.v.m. de warmte die zeer
zeker vrij komt bij de componenten (bij groter vermogen)
Mogelijke oplossing: zorg dat de lamp via bijvoorbeeld een stopcontact
geschakeld word, die aan de andere kant van de (betonnen) muur zit. Je
zet er als het ware een verlengkabel tussen de klik-aan-klik-uit
ontvanger en de lamp. Je verplaatst dus de ontvanger die de lamp in- en
uitschakeld.
Henk Van Hellum
2008-11-13 06:06:26 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
Post by André, PE1PQX
Post by Henk Van Hellum
Post by Joop
Post by Henk Van Hellum
[...]
Fout.... type TMT502 (zie link
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=33 )
is een afstandsbediening met tijdschakelklok.
tevens is er ook nog de Draadloze timer interfacetype TPC-200 die je via je
pc kan programmeren. zie
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=25
[...]
Leuk en aardig maar als ik kabels moet gaan leggen kan ik het systeem wel
de deur uit doen maar ik ben niet in de mogelijkheid om kabels/draden te
verleggen.

even terug komen op de oorspronkelijke vraag : Is er een manier om het
bereik van de zenders op een eenvoudige manier te verhogen?
Als het niet eenvoudig kan.... ik kan ook wel ingewikkelde oplossingen
uitvoeren.

Henk
Ben
2008-11-13 07:11:46 UTC
"Henk Van Hellum" <***@vanhellum.nl> schreef in bericht news:gfgg5c$u62$***@nl-news.euro.net...
PE2BZ knipt....
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ingewikkelde oplossing: bouw een repeater/ Eenvoudige oplossing: koop
onderstaand onderdeel uit de klikaanklikuit serie.

http://www.klikaanklikuit.nl/media/documents/AEX-701_manual_v1.0.pdf

AEX-701 SIGNAALVERSTERKER
Opmerkingen
Geheugensteuntjes
. Dit product is een zgn. "repeater" en is bedoeld om het draadloze signaal
van uw KlikAanKlikUit zender (bv. afstandsbediening) te "herhalen", zodat u
een ontvanger kunt bedienen die zich anders buiten het draadloze bereik zou
bevinden: Het draadlooze bereik kan hierdoor verdubbeld worden.
. Dit product moet gebruikt worden in combinatie met minimaal 1 set
KlikAanKlikUit-zender en -ontvanger dat reeds correct ingesteld is. Volg
hiervoor eventueel de instructies van de betreffende handleidingen.
. Dit product kan uitsluitend gebruikt worden met aan/uit-ontvangers!
Gebruik geen dimmer-ontvangers!
. Het draadloze systeem is onbeperkt uit te breiden met
KlikAanKlikUit-zenders en -ontvangers.
. Gebruik in dezelfde omgeving slechts één AEX-701 exemplaar.
. Dit product bevat een geheugen en kan met maximaal 6 verschillende
zendcodes werken.
. Verwijderen van één zendcode uit het geheugen van de AEX-701: (1) Druk
kort op "Learn". (2) Zend een "Uit"-signaal met de zender die u uit het
geheugen wilt verwijderen (in geval van een deurbel, dient u de belknop in
te drukken). (3) De indicator knippert twee maal ter bevestiging.
. Verwijderen van alle zendcodes uit het geheugen van de AEX-701: (1) Druk
gedurende 6 seconden op "Learn". (2) De indicator gaat snel knipperen. (3)
Druk weer kort op "Learn".
. Dit product is waterdicht (IP56). Zorg dat de rubberen ring aan de
binnenkant (onder het batterijklepje) niet beschadigt, om het product
waterdicht te houden.
. Indien het product niet (goed) werkt:
- Check de correcte plaatsing en/of werking van de batterijen.
- Check stap voor stap of de betreffende zender(s) en ontvanger(s) goed zijn
ingesteld.
- Zorg dat de AEX-701 binnen het draadloze bereik van de zender is (max. ca.
30 meter).
- Zorg dat de ontvanger binnen het draadloze bereik van de AEX-701 is (max.
ca. 30 meter).

Grtz,

Ben
André, PE1PQX
2008-11-13 08:46:19 UTC
Henk Van Hellum formuleerde op donderdag :
<veel geknipt>
Post by Henk Van Hellum
[...]
Kom je nu met een type aan, dat was mij niet duidelijk.
Post by Henk Van Hellum
[...]
even terug komen op de oorspronkelijke vraag : Is er een manier om het bereik
van de zenders op een eenvoudige manier te verhogen?
Als het niet eenvoudig kan.... ik kan ook wel ingewikkelde oplossingen
uitvoeren.
Henk
Zoals anderen al aangaven: het is waarschijnlijk niet eenvoudig te
realiseren op de schakelaar zelf.
Misschien is de tip van Ben 'de' oplossing, een repeater/signaal
versterker gebruiken die 'tussen' de schakelaar en lamp geplaatst
worden moet.
Gerard
2008-11-13 08:49:49 UTC
Post by Henk Van Hellum
Ik denk dat we hier de discussie beter kunnen sluiten daar je toch
geen zinnige bijdrage wilt leveren.
Nou, ja, je vraagt eigenlijk of een hut mag bouwen in ONZE achtertuin.
Daar reageren sommigen wat gepikeerd op.

Feit blijft dat het technisch erg moeilijk is om het bereik effectief
te
verhogen. Dat van die repeater zal wel werken, maar je blijft wel
een rechteloos gebruiker met kwalitatief dubieuze spullen in een
band waar veel méér gebeurt en ook nog met grotere vermogens.

Beste tip is inderdaad naar 800 Mhz verhuizen met al die spullen.
Dat geldt ook voor draadloze speakers, koptelefoons en babyfoons.

Pasq
2008-11-13 09:38:21 UTC
[...]
Goh.. Wat een commentaar allemaal..
Omdat apparatuur in de LPD band werkt op 70cm, is opeens alles dubieus
en troep..
Ik ben zendamateur, en ook ik gebruik klik-aan-klik-uit,
en dat naar volle tevredenheid.
Niks dubieus..
Kunnen jullie deze goede man eens voorzien van een fatsoenlijk antwoord,
in plaats van alles af te kraken en te verwijzen naar het illegale!?

Vonkenboer
2008-11-13 10:02:21 UTC
Post by Pasq
[...]
Nee hij wil illegaal gaan doen en is boos dat wij hem dara niet bij
helpen, sorrie hoor maar een inbreker vraagt toch ook niet aan een
agent hoe hij het beste in kan breken en wordt dan boos als de agent
hem daar niet bij helpt.....
Het is de schuld van de fabrikant van de lpd rommel dat hij hem niet
geinformeerd heeft dat hij geen garantie heeft op storingsvrij gebruik.

Veel fabrikanten zijn al verhuisd, neem als vorobeeld de hoofdtelefoons
van Philps, die zitten nu netjes in de 863MHz, daar heeft geen amateur
last van.

Mark
Rob
2008-11-13 10:08:46 UTC
Post by Vonkenboer
[...]
Welnee, hij mag 10mW ERP maken en als zijn spullen dat nu niet halen
dan kan het opgevoerd worden. Als het maar 3 meter werkt dan is het
vast bij lange na geen 10mW.
Post by Vonkenboer
Het is de schuld van de fabrikant van de lpd rommel dat hij hem niet
geinformeerd heeft dat hij geen garantie heeft op storingsvrij gebruik.
Er is niets wat er op wijst dat zijn problemen veroorzaakt worden door
storing van anderen. Dan zou jij wel vertellen dat het soms prima werkt
en een andere keer niet.
Vonkenboer
2008-11-13 10:43:45 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
[...]
Dat zeg jij...
Post by Rob
Post by Vonkenboer
[...]
Hoeft helmaal niet, er zijn veel andere secundaire LPD gebruikers
waarvan het signaal altijd in de lucht zit, denk maar eens aan
draadloze weerstations of andere draadloze (video)toepassingen, een
fabrikant kan de gebruiker dus nooit een bepaald bereik garranderen of
ongestoord gebruik.

Mark
Havel
2008-11-13 11:23:36 UTC
Post by Rob
Post by Vonkenboer
[...]
De kans dat dat "kan" acht ik uitermate klein, maar dat is technisch. Het
mag in elk geval niet: de gebruiker mag zelf helemaal niets modificeren aan
dergelijke apparatuur. Niet alleen aan het zendvermogen, maar ook niet aan
de antenne. Althans van het zendertje. De ontvanger mag natuurlijk wel
worden veranderd. Daar zou de OP eens naar kunnen kijken en b.v. een draadje
van een kwart lambda aan de antenneaansluiting kunnen hangen. Als die
althans te vinden is: meestal bestaan dit soort dingen uit een ingegoten
blokje en kun je nergens bij, zonder de boel te vernielen.
Henk Van Hellum
2008-11-13 10:31:08 UTC
Post by Vonkenboer
Post by Pasq
[...]
Ik ben echt niet boos , maar als de discussie niet meer over de vraag gaat
heeft het voor mij geen zin om overloos over 'troep' te discuceren.
Post by Vonkenboer
[...]
Het gaat helemaal niet over storingsvrij gebruik... er woont hier helemaal
geen zendamateur in de buurt dus dat is dan ook niet de discussie.
Henk.
Vonkenboer
2008-11-13 10:48:30 UTC
Post by Henk Van Hellum
Post by Vonkenboer
Post by Pasq
[...]
Wel eens gekeken waar het gemaakt werd ;-)
het is gewoon zo dat consumenten'rommel' vaak niet erg goed gemaakt is
en vaak niet eens voldoende ontstoord/gevoellig zijn, dat kost namelijk
geld.
Post by Henk Van Hellum
Post by Vonkenboer
[...]
Het hoeft geen zendamateur te zijn maar bijvoorbeeld een mede
secundaier LPD gebruiker, vergis je niet wat er allemaal aan
deurbellen, deuropeners, hoofdtelefoons, speakers, weerstations
alarminstallaties enz enz enz gebruik maken van hetzelfde stukje lpd
band, nog even afgezien van de sterker zenders van
andere(overheidsdiensten)die buiten de LPD band zitten, heel goed
mogelijk dat als jij op een hutje in de hei zit jouw spul over 100
meter nog wel werkt door het ontbreken van andere signalen in jouw
buurt.
Henk.
Gerard
2008-11-13 10:13:06 UTC
Post by Pasq
Omdat apparatuur in de LPD band werkt op 70cm,
is opeens alles dubieus en troep..
Niet omdat het in de 70 cm band werkt, maar omdat het
écht niet goed genoeg is in die omgeving. Autodeur zenders
die niet meer werken omdat 1 MHz verder iemand 1 Watt
produceert, dat IS toch troep?
Post by Pasq
Ik ben zendamateur, en ook ik gebruik klik-aan-klik-uit,
en dat naar volle tevredenheid. Niks dubieus..
Zeker geen 70 cm zenders in de buurt.
Post by Pasq
Kunnen jullie deze goede man eens voorzien van een fatsoenlijk
antwoord,
in plaats van alles af te kraken en te verwijzen naar het
illegale!?
Het beste antwoord is al gegeven:
- repeater kopen, dan hoef je de apparatuur niet te wijzigen.

Ik zou hem ook niet adviseren te gaan 'spitten' in die dingen,
juist
omdat het niet mag, en omdat de eventuele vermogenswinst zo
gering is dat het zijn probleem niet oplost.

Vonkenboer
2008-11-13 07:30:46 UTC
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ik ben niet van plan jou te helpen de wet te overtreden, bovendien zit
jij met het signaal op dezelfde freq als vele andere lpd gebruikers
(o.a. Opel auto's afstandsbediening) en wij als gelicentieerd
zendamateurs hebben daar een primaire status, dwz als ik een experiment
doe mag ik dat met 400Watt doen aangezien de kwaliteit van dergelijke
schakelingen prut is hoef ik niet eens in de buurt van jouw freq te
zitten om jouw ontvanger geheel dicht te drukken.

Als voorbeeld heb ik een zender staan gericht op onze repeater met 1
watt zo'n pak hem beet 1.2MHz lager dan de afstandsbediening van een
Audi, 50 meter verderop kan de eigenaar van de audi zijn deur niet meer
openen als ik de ronde aan het doorgeven ben, en dat is maar met 1
watt, kun je nagaan als ik meer vermogen gebruik.

Enige juiste oplossing, breng de zooi terug naar de winkel zeg dat je
last heb van storing en zoek er een uit die werkt op 800MHz net als de
moderne draadloze hoofdtelefoons.

Mark
Pasq
2008-11-13 09:42:25 UTC
Post by Vonkenboer
[...]
Is dit de medemens helpen!?
Niemand zegt dat Henk zit te wachten op een illegale oplossing,
maar hij wordt wel afgebrand.
Fin dat Henk nu weet dat jij een zendmateur bent, die alle regeltjes
van buiten kent, en dat jij denkt dat hij een illegale oplossing wilt..
Waar het hart vol van is....
Vonkenboer
2008-11-13 10:04:46 UTC
Post by Pasq
Post by Vonkenboer
[...]
LEZEN Pasq, hij vraagt zelf om een illegale oplossing, hij wil het
vermogen verhogen terwijl 10mW het maximaal toegestane vermogen is, en
dan wordt er boos gereageerd omdat we heb niet willen helpen om de wet
te overtreden.

Mark
Pasq
2008-11-13 16:25:37 UTC
Post by Vonkenboer
[...]
Ik lees hier nergens dat Henk de nederlandse wetgeving wilt overtreden.
Hij vraagt alleen hoe hij het zendbereik kan vergroten..
Ik zou hem adviseren om de ontvangers op een hoge plek neer te hangen..
Dan vergroot het bereik.
Alleen vallen de blaadjes van de boom.
Beetje last van grootheidswaanzin beste Mark!?
Op dit soort momenten schaam ik mij diep dat ik zendamateur ben. BAH!
Wat kunnen bepaalde mensen toch arrogant reageren...
Joop
2008-11-13 16:50:40 UTC
Post by Pasq
Post by Vonkenboer
[...]
Het enige wat hij legaal kan doen als we het er over hebben is de plaatsing
van de spullen optimaliseren, in antwoord op mijn opmerkingen geeft hij wel
degelijk aan dat hij doelt op het zendvermogen(dit dus verhogen)
En daar is juridisch gezien maar 1 antwoord op mogelijk, het mag niet.
Zoals velen al aangeven, je mag aan dit soort spullen helemaal niks
modificeren, hooguit de ontvangstantenne, een terechte opmerking en daarbij
is dan ook nog de vraag of dit wel kan, theoretisch kan alles maar is dit
praktisch mogelijk met dit soort spul???
Grote kans van niet.

Komt ook nog bij dat als je de ontvangstantenne weet te verbeteren de kans
groot is dat de ontvanger over zijn nek gaat van de diverse signalen die hij
allemaal op gaat pikken, zo selectief is dat spul niet, het gevolg is dat
het alleen nog maar slechter gaat werken.
En daar schiet hij wat mee op???
En dat hoeft niet eens te liggen aan een zendamateur, voor hetzelfde geld
koopt zijn buurman een draadloos weerstation of babfoon.

Dus de opmerking van velen dat hij beter kan investeren in iets goeds is
naar mijn mening ook terecht, hoe je het ook went of keert, het blijft zooi
en absoluut zijn geld niet waard.

Wat mij betreft gaat iedereen hier nog dagen op door maar een oplossing zie
ik niet komen.

joop
Vonkenboer
2008-11-13 17:53:34 UTC
Post by Pasq
Post by Vonkenboer
[...]
Ik kan hem ook adviseren om naast zijn lamp te gaan staan waar de
ontvanger inzit.
Iedere verandering van het apparaat zorgt ervoor dat deze niet meer zo
is als waar de fabrikant zijn CE goedkeuring aan gegeven heeft,
aangezien ik meteen aanneem dat de plaatser van het bericht niet over
inige deskundigheid beschikt betekent dat hij dus fout bezig is, alles
wat het bereik kan verhogen, bijvoorbeeld verhogen van vermogen of het
plaatsen van een antenne vermeerderd het ERP vermogen dus is hij
illegaal bezig, of doe jij je echt zo dom voor dat je zoiets niet
snapt.
Post by Pasq
Alleen vallen de blaadjes van de boom.
Blaadjes hebben weinig invloed op het signaal pasq aangezien die op
hoogt ebevinden :-P
Post by Pasq
Beetje last van grootheidswaanzin beste Mark!?
Op dit soort momenten schaam ik mij diep dat ik zendamateur ben. BAH!
Wat kunnen bepaalde mensen toch arrogant reageren...
Op dit soort momenten besef ik me dat er onder zendamateurs mensen zijn
die oliedom zijn en pasq heten.

Mark
Henk Van Hellum
2008-11-13 10:39:48 UTC
Post by Henk Van Hellum
[...]
Ik ben blij dat deze discussie in WIJ en ZIJ is veranderd.... daar hebben
WIJ echt iets aan.

btw; ik vraag niets illegaals, ik vraag alleen of het bereik van de zender
verhoogt kan worden. misschien kan dat zelfs met een andere antenne.

Henk

(zucht,als je het antwoord niet weet, geef er dan ook niet een!)
Vonkenboer
2008-11-13 10:51:02 UTC
Post by Henk Van Hellum
[...]
Jouw vermogen is ERP dus inclusief de nu aanwezige antenne, ga je die
veranderen dan verhoog jij je ERP vermogen wat dus niet mag, de CE is
namelijk door de fabrikant erop geplakt met de originele antenne.

Mark
André, PE1PQX
2008-11-13 11:34:38 UTC
Post by Vonkenboer
Post by Henk Van Hellum
Post by Henk Van Hellum
[...]
Gaat het mag-wel-mag-niet spelletje hier verder?
Geef eens een zinnig antwoord op zijn vraagstuk...
Vonkenboer
2008-11-13 11:51:28 UTC
Post by André, PE1PQX
Post by Vonkenboer
Post by Henk Van Hellum
Post by Henk Van Hellum
[...]
Dat is al eerder gegeven, koop spul wat niet in de LPD band werkt en
kwalitatief een stuk beter is, het illegaal verbouwen van spullen is
niet de oplossing en een echte gelicentieerde amateur zal hem dan ook
niet helpen de wet te overtreden.

Mark
Pasq
2008-11-13 16:33:02 UTC
Post by Henk Van Hellum
[...]
Hoi Henk,

Fijn dat je toch nog de moeite neemt om deze (zinloze) discussie van een
paar omhooggevallen zendamateurs toch nog volgt. :-)
Ik had de moed allang opgegeven.
Wat je kunt doen, is de klik-aan-klik-uit ontvangers
op een hoge plek neer te hangen, mits je daar de ruimte voor hebt.
Je zou ook aan de ontvanger(s) een betere antenne kunnen hangen,
en deze zo hoog mogelijk plaatsen.
Je kunt hierbij denken aan 70cm rondstralers, maar als je de ontvangst
alleen vanuit een bepaalde hoek wilt verbeteren, is het wellicht
handiger om met richtantennes voor 70cm te werken.
Je kunt deze antennes zelf bouwen, op internet zijn zelfbouwhandleidingen
genoeg te vinden. Je kunt deze ook kopen, je moet dan wel denken aan
speciaalzaken in zendapparatuur, de lokale electroboer om de hoek zal
ze waarschijnlijk niet verkopen.
Het aansluiten van betere antennes bij de ontvanger is immers niet illegaal.
Het modificeren van je klik-aan-klik-uit zender mag helaas niet,
hier kun je dus niet aan een legale oplossing voor je probleem zoeken.
Ikzelf heb ook klik-aan-klik-uit,
en ik moet zeggen dat het voortreffelijk werkt, alleen gebruik
ik deze in mijn appartementje, en is de te overbruggen afstand niet zo groot.
Veel succes met je experiment, en laat nog eens wat horen of het gelukt is.
73

Pasq
Radiozendamateur met licentie, zonder plaat voor mijn hoofd ;-)
Vonkenboer
2008-11-13 17:54:39 UTC
Post by Pasq
Post by Henk Van Hellum
[...]
je kunt beter het 'zonder plaat voor je hoofd' weghalen en neerzetten
zonder enige kennis van zaken :-P

Mark
Pasq
2008-11-13 18:44:15 UTC
Niet iedereen heet Mark :-P
Vonkenboer
2008-11-13 22:33:11 UTC
Post by Pasq
Post by Vonkenboer
je kunt beter het 'zonder plaat voor je hoofd' weghalen en neerzetten
zonder enige kennis van zaken :-P
Niet iedereen heet Mark :-P
Gelukkig niet, als jij Mark zou heten dan zou dat een blammage zijn
voor mijn naam, gelukkig heet jij pasq en heb je geen verstand van
zaken :-P

Mark
Pasq
2008-11-14 11:14:12 UTC
Post by Pasq
Niet iedereen heet Mark :-P
Gelukkig niet, als jij Mark zou heten dan zou dat een blammage zijn voor
mijn naam, gelukkig heet jij pasq en heb je geen verstand van zaken :-P
Heb ik je nu op je zieltje getapt, dat je mij probeert te beledigen!?
Wat zielig nou voor je.
Vonkenboer
2008-11-14 12:18:36 UTC
Post by Pasq
Post by Pasq
[...]
Nee hoor ik schrijf enkel de conlusie neer, als jij je daardoor
aangesproken/beledingd voelt, tja dat is jouw probleem.

Mark