Discussion:
Diamond CP-6
(te oud om op te antwoorden)
Kenwood
2004-01-11 14:38:15 UTC
Permalink
Hallo Allemaal,

Zijn er mensen die de Diamond CP-6 hebben??

Hoe is deze antenne??
En wat zijn zijn nadelen?

Hoor graag van jullie

Marco
Gert-Jan Dam PG0G
2004-01-11 15:59:43 UTC
Permalink
In bericht dd. 11-1-2004 krabbelde Kenwood op mijn schermpje
Post by Kenwood
Zijn er mensen die de Diamond CP-6 hebben??
Ja die zijn er.
Post by Kenwood
Hoe is deze antenne??
En wat zijn zijn nadelen?
Lees hier wat ervaringen:

http://www.eham.net/reviews/detail/1397
--
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan Dam pgØ***@amsat.org (verander Ø in 0 !)
HF knutselhoekje met webcam: http://www.pg0g.net
De nieuwsgroepronde Homepage: http://www.nieuwsgroepronde.tk
Hans Remeeus
2004-01-11 16:22:49 UTC
Permalink
Deze antenne is zeer smalbandig en alleen geschikt voor de hogere
banden, vanaf 20 meter. Door zijn korte lengte is hij voor 80 en 40
minder geschikt(redelijk zwak uitgedrukt).

Er zijn veel betere vertikale antennes!
Post by Kenwood
Hallo Allemaal,
Zijn er mensen die de Diamond CP-6 hebben??
Hoe is deze antenne??
En wat zijn zijn nadelen?
--
Vriendelijke groeten, Hans Remeeus
Ham Radio: PA1HR
www.remeeus.nl

Communication is about people, the rest is technology.
Gert-Jan Dam PG0G
2004-01-11 16:46:35 UTC
Permalink
In bericht dd. 11-1-2004 krabbelde Hans Remeeus op mijn schermpje
Deze antenne is zeer smalbandig en alleen geschikt voor de hogere banden,
vanaf 20 meter. Door zijn korte lengte is hij voor 80 en 40 minder
geschikt(redelijk zwak uitgedrukt).
Inderdaad daar ben ik het mee eens. Voor de lage banden (80, 40 en 160)
kun je beter een draadantenne ophangen. Mits je de ruimte hebt. Heb je
de ruimte niet vergeet dan 80 en 160...
--
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan Dam pgØ***@amsat.org (verander Ø in 0 !)
HF knutselhoekje met webcam: http://www.pg0g.net
De nieuwsgroepronde Homepage: http://www.nieuwsgroepronde.tk
Hans Remeeus
2004-01-11 17:42:30 UTC
Permalink
Inderdaad.

Zo'n CP-6 is wellicht een leuke antenne voor op vakantie. Maar voor
thuis zou ik altijd kiezen voor een draadantenne voor 160, 80 en 40
meter. Voor de hogere banden kun je eventueel kiezen voor een vertikale
antenne of bijvoorbeeld een één-elements beam, zoals de Fritzel FB-13.
Post by Gert-Jan Dam PG0G
In bericht dd. 11-1-2004 krabbelde Hans Remeeus op mijn schermpje
Deze antenne is zeer smalbandig en alleen geschikt voor de hogere banden,
vanaf 20 meter. Door zijn korte lengte is hij voor 80 en 40 minder
geschikt(redelijk zwak uitgedrukt).
Inderdaad daar ben ik het mee eens. Voor de lage banden (80, 40 en 160) kun
je beter een draadantenne ophangen. Mits je de ruimte hebt. Heb je de ruimte
niet vergeet dan 80 en 160...
--
Vriendelijke groeten, Hans Remeeus
Ham Radio: PA1HR
www.remeeus.nl

Communication is about people, the rest is technology.
Kenwood
2004-01-11 20:26:29 UTC
Permalink
On Sun, 11 Jan 2004 18:42:30 +0100, Hans Remeeus <***@remeeus.nl>
wrote:

Tja draad kan ik hier echt niet kwijd.....Dus moet het verticaal
zijn...

Nouja gaan we verder zoeken naar een stok met 6 meter erin.

Bedankt
Post by Hans Remeeus
Inderdaad.
Zo'n CP-6 is wellicht een leuke antenne voor op vakantie. Maar voor
thuis zou ik altijd kiezen voor een draadantenne voor 160, 80 en 40
meter. Voor de hogere banden kun je eventueel kiezen voor een vertikale
antenne of bijvoorbeeld een één-elements beam, zoals de Fritzel FB-13.
Post by Gert-Jan Dam PG0G
In bericht dd. 11-1-2004 krabbelde Hans Remeeus op mijn schermpje
Deze antenne is zeer smalbandig en alleen geschikt voor de hogere banden,
vanaf 20 meter. Door zijn korte lengte is hij voor 80 en 40 minder
geschikt(redelijk zwak uitgedrukt).
Inderdaad daar ben ik het mee eens. Voor de lage banden (80, 40 en 160) kun
je beter een draadantenne ophangen. Mits je de ruimte hebt. Heb je de ruimte
niet vergeet dan 80 en 160...
Hans Remeeus
2004-01-11 20:29:24 UTC
Permalink
In dat geval raad ik je een HyGain AV-640 aan. Dan mis je weliswaar 80
meter, maar dan heb je wel iets goeds.
Post by Kenwood
Tja draad kan ik hier echt niet kwijd.....Dus moet het verticaal
zijn...
Nouja gaan we verder zoeken naar een stok met 6 meter erin.
--
Vriendelijke groeten, Hans Remeeus
Ham Radio: PA1HR
www.remeeus.nl

Communication is about people, the rest is technology.
Kees PA5K
2004-01-11 22:10:51 UTC
Permalink
Doe zoals ik.

Neem een SGC Smarttuner en een stuk draad van willekeurige lengte en ze
horen je overal op alle HF-banden

Ik ben ook beperkt met mijn antenneruimte vandaar de smarttuner

Kees PA5K
www.randstadamateur.net
Post by Kenwood
Tja draad kan ik hier echt niet kwijd.....Dus moet het verticaal
zijn...
Nouja gaan we verder zoeken naar een stok met 6 meter erin.
Bedankt
Post by Hans Remeeus
Inderdaad.
Zo'n CP-6 is wellicht een leuke antenne voor op vakantie. Maar voor
thuis zou ik altijd kiezen voor een draadantenne voor 160, 80 en 40
meter. Voor de hogere banden kun je eventueel kiezen voor een vertikale
antenne of bijvoorbeeld een één-elements beam, zoals de Fritzel FB-13.
Post by Gert-Jan Dam PG0G
In bericht dd. 11-1-2004 krabbelde Hans Remeeus op mijn schermpje
Deze antenne is zeer smalbandig en alleen geschikt voor de hogere banden,
vanaf 20 meter. Door zijn korte lengte is hij voor 80 en 40 minder
geschikt(redelijk zwak uitgedrukt).
Inderdaad daar ben ik het mee eens. Voor de lage banden (80, 40 en 160) kun
je beter een draadantenne ophangen. Mits je de ruimte hebt. Heb je de ruimte
niet vergeet dan 80 en 160...
George d'Arnaud
2004-01-11 22:23:22 UTC
Permalink
Post by Hans Remeeus
of bijvoorbeeld een één-elements beam, zoals de Fritzel FB-13.
Heet zoiets niet een dipool? :-)
--
Groeten,

George, PB4GA
Hans Remeeus
2004-01-12 06:06:02 UTC
Permalink
Inderdaad, maar veel mensen denken dan gelijk aan een draadantenne.

Ik geloof dat hij officieel een 'rotary dipole' heet.
Post by George d'Arnaud
Post by Hans Remeeus
of bijvoorbeeld een één-elements beam, zoals de Fritzel FB-13.
Heet zoiets niet een dipool? :-)
--
Vriendelijke groeten, Hans Remeeus
Ham Radio: PA1HR
www.remeeus.nl

Communication is about people, the rest is technology.
George d'Arnaud
2004-01-12 20:02:30 UTC
Permalink
Post by Hans Remeeus
Post by George d'Arnaud
Heet zoiets niet een dipool? :-)
Inderdaad, maar veel mensen denken dan gelijk aan een draadantenne.
Ik geloof dat hij officieel een 'rotary dipole' heet.
Je hebt gelijk, ik was in een beetje jolige bui toen ik reageerde.

Groeten,

George
Hans Remeeus
2004-01-12 20:09:22 UTC
Permalink
Dat heb ik (gelukkig) ook weleens; een dag niet gelachen is een dag
niet geleefd.
Post by George d'Arnaud
Je hebt gelijk, ik was in een beetje jolige bui toen ik reageerde.
--
Vriendelijke groeten, Hans Remeeus
Ham Radio: PA1HR
www.remeeus.nl

Communication is about people, the rest is technology.
PE9HCV, Henk
2004-01-12 07:47:11 UTC
Permalink
Ik heb een CP6 op het dak staan, ook door ruimte gebrek. Mij ervaring is dat
hij op 80m te smalbandig is en wat minder in lokale verbindingen. Bv rondes
binnen Nederland. Dx gaat duidelijk beter. Op 40m werkt hij prima, dit
integenstelling wat anderen hiervoor zeiden. Heb op 40m hele leuke
verbindingen gemaakt. 20m, 15m en 10m probleemloos. Zelfs de WARC-banden
waar de CP6 eigenlijk niet voor geschikt is krijg ik hem zonder problemen
getuned en ook daar een paar leuke verbindingen gemaakt.
Voor 160m is de CP6 ongeschikt, maar daar is hij ook niet voor gemaakt.
Post by Kenwood
Hallo Allemaal,
Zijn er mensen die de Diamond CP-6 hebben??
Hoe is deze antenne??
En wat zijn zijn nadelen?
Hoor graag van jullie
Marco
Marco
2004-01-12 10:29:19 UTC
Permalink
Ook ik heb een CP6 op het dak staan, en het is een goed compromis als je
geen draad kan spannen.
Op 20 mtr een aantal leuke verbindingen gemaakt met 10W BPSK, en op 40 mtr
in phone.
Op 80 mtr waar mijn antenne staat gepiekt op 3500 (en ik 'm helaas niet
hoger krijg zonder dat de staande golf oploopt) alleen in de
nieuwsgroepronde gebruikt met redelijk resultaat.
Ik heb het idee dat als ik de 3mtr pijp waar de CP6 nu op staat verhoog, dat
ik 'm ook op 80 gepiekt krijg waar ik 'm wil hebben.
Alle andere banden krijg ik 'm precies afgesteld waar ik 'm hebben wil.
Wat betreft stevigheid is het de perfecte antenne, zeer degelijk gebouwd.


Met bijgevoegd 2 rapporten;

Rapporten Van Henk PA7M uit het zonnig Hoogvliet.

pe1rzj 5/9+10
pa3hk 5/9+10
pa5k 5/9+5
pa1hr 5/9+20
pg0g 5/9+15
pe2svn 5/9
pa1rqr 5/7
pa3dtf 4/6 moeilijk waarneembaar
pa7jk 5/9+5
pe3m 5/7
pe1rea 5/8
pa9dx 5/9
pe1oas 5/8
pa0fle 5/9
pa1bdo 5/9

Dit zijn de raporten van de stations die ik heb ontvangen.

Yeasu FT1000MP MARK-V- Field
Antenne G5RV

Met vriendelijke groeten
Henk
--------------------------------------------------------------------

PA7M 73'
PA7M 9/10
PA3HK 9/20
PA5K 9
PA1HR 9/30
PG0G 9/15
PE2SVN 9/5
PA1RQR 9/10
PE3M 8
PA7JK 9/20
PA3DTF 7
PE1REA 9/5
PA9DX 9/10
PE1OAS 9/5
PA0FLE 9/5
PA1BDO 9/5
PA0EPI 9/10
PA0NCV 9/10
PA0FRX 9/10 (100 Watt)
PA1JEP 9/15



73,

Dick PE1RZJ

http://www.pg0g.net/nieuwsgroepronde/pe1rzj/pe1rzj.htm

----------------------------------------------------------------------------
-------------------------

Door tijdgebrek heb ik nog niet de gelegenheid gehad om deze antenne
uitgebreid aan de tand te voelen.
Dus ik hoop dat je er wat aan hebt.


73,
Marco,
PE3M
Post by PE9HCV, Henk
Ik heb een CP6 op het dak staan, ook door ruimte gebrek. Mij ervaring is dat
hij op 80m te smalbandig is en wat minder in lokale verbindingen. Bv rondes
binnen Nederland. Dx gaat duidelijk beter. Op 40m werkt hij prima, dit
integenstelling wat anderen hiervoor zeiden. Heb op 40m hele leuke
verbindingen gemaakt. 20m, 15m en 10m probleemloos. Zelfs de WARC-banden
waar de CP6 eigenlijk niet voor geschikt is krijg ik hem zonder problemen
getuned en ook daar een paar leuke verbindingen gemaakt.
Voor 160m is de CP6 ongeschikt, maar daar is hij ook niet voor gemaakt.
Post by Kenwood
Hallo Allemaal,
Zijn er mensen die de Diamond CP-6 hebben??
Hoe is deze antenne??
En wat zijn zijn nadelen?
Hoor graag van jullie
Marco
Hans Remeeus
2004-01-12 17:22:26 UTC
Permalink
Hallo Marco,

Kun je iets meer vertellen over het "afstellen" van deze antenne en de
breedbandigheid?

Aan Henk heb ik het ook gevraagd; misschien kun jij ook een SWR-verloop
opstellen. Dat geeft een goede indruk van de breed(of smal)bandigheid
van een antenne.

De ervaringen van jou en Henk kunnen wellicht bijdragen aan een bredere
indruk van de CP-6.

Alvast bedankt!
Post by Marco
Ook ik heb een CP6 op het dak staan, en het is een goed compromis als je
geen draad kan spannen.
Op 20 mtr een aantal leuke verbindingen gemaakt met 10W BPSK, en op 40 mtr
in phone.
Op 80 mtr waar mijn antenne staat gepiekt op 3500 (en ik 'm helaas niet
hoger krijg zonder dat de staande golf oploopt) alleen in de
nieuwsgroepronde gebruikt met redelijk resultaat.
Ik heb het idee dat als ik de 3mtr pijp waar de CP6 nu op staat verhoog, dat
ik 'm ook op 80 gepiekt krijg waar ik 'm wil hebben.
Alle andere banden krijg ik 'm precies afgesteld waar ik 'm hebben wil.
Wat betreft stevigheid is het de perfecte antenne, zeer degelijk gebouwd.
--
Vriendelijke groeten, Hans Remeeus
Ham Radio: PA1HR
www.remeeus.nl

Communication is about people, the rest is technology.
Marco
2004-01-12 21:20:06 UTC
Permalink
Hier komt dan mijn levenswerk ;-)
Metingen zijn verricht met een Alan KW220 (SX200), aangesloten op de TS50,
zonder AT50.
Antennekabel is zo'n 12mtr RG58/MIL.

3500 1:1.7 | 7000 1:4 7070 1:1.8
3505 1:1.6 | 7005 1:3.8 7075 1:2.2
3510 1:2 | 7010 1:3.9 7080 1:2.5
3515 1:2.5 | 7015 1:3 7085 1:3
3520 1:3.5 | 7020 1:2.75 7090 1:3.25
3525 1:4.2 | 7025 1:2.4 7095 1:3.6
3530 1:5 | 7030 1:2 7100 1:4
3535 1:6 | 7035 1:1.8
3540 1:7 | 7040 1:1.6
3545 1:7.5 | 7045 1:1.3
3560 1:8 | 7050 1:1.1
3730 1:9 | 7055 1:1.1
3740 1:10 | 7060 1:1.3
3800 1:11,5 | 7065 1:1.6



14000 1:4.5 | 21000 1:1.4 | 28000 1:5 29280 1:4
14020 1:4 | 21050 1:1.1 | 28130 1:4 29540 1:5
14070 1:3 | 21100 1:1.2 | 28305 1:3 29700 1:5.5
14115 1:2 | 21150 1:1.5 | 28450 1:2
14155 1:1.5 | 21210 1:1.9 | 28555 1:1.5
14195 1:1.1 | 21290 1:2.5 | 28675 1:1.1
14240 1:1.5 | 21350 1:3 | 28790 1:1.5
14290 1:2 | 21450 1:3.9 | 28900 1:2
14350 1:2.8 | | 29075 1:3

Het mooiste is om deze ff in een excelsheet te knallen natuurlijk, maarja ik
kan/mag hier geen aanhangsels meesturen.
En ik ben een brave burger :-)
Oh ja, geen metingen op 6mtr, aangezien ik niks heb voor deze band.
Ik zoek evt. nog een TS60 voor weinug( staat mooi bij/op de TS50, en schijnt
een perfect app. te zijn).
Post by Hans Remeeus
Hallo Marco,
Kun je iets meer vertellen over het "afstellen" van deze antenne en de
breedbandigheid?
Aan Henk heb ik het ook gevraagd; misschien kun jij ook een SWR-verloop
opstellen. Dat geeft een goede indruk van de breed(of smal)bandigheid
van een antenne.
De ervaringen van jou en Henk kunnen wellicht bijdragen aan een bredere
indruk van de CP-6.
Alvast bedankt!
Post by Marco
Ook ik heb een CP6 op het dak staan, en het is een goed compromis als je
geen draad kan spannen.
Op 20 mtr een aantal leuke verbindingen gemaakt met 10W BPSK, en op 40 mtr
in phone.
Op 80 mtr waar mijn antenne staat gepiekt op 3500 (en ik 'm helaas niet
hoger krijg zonder dat de staande golf oploopt) alleen in de
nieuwsgroepronde gebruikt met redelijk resultaat.
Ik heb het idee dat als ik de 3mtr pijp waar de CP6 nu op staat verhoog, dat
ik 'm ook op 80 gepiekt krijg waar ik 'm wil hebben.
Alle andere banden krijg ik 'm precies afgesteld waar ik 'm hebben wil.
Wat betreft stevigheid is het de perfecte antenne, zeer degelijk gebouwd.
--
Vriendelijke groeten, Hans Remeeus
Ham Radio: PA1HR
www.remeeus.nl
Communication is about people, the rest is technology.
Hans Remeeus
2004-01-12 22:11:35 UTC
Permalink
Bedankt Marco! Dit is zeer interessante informatie.

Hieruit blijkt dat deze antenne lang niet zo breedbandig is als
bijvoorbeeld de HyGain AV-620 en AV-640. Deze laatste hebben een veel
vlakker SWR-verloop.

Je zult met de CP-6 in ieder geval een antennetuner nodig hebben om de
hogere SWR aan de bandeinden aan te kunnen passen op de zendontvanger.

Desalniettemin ziet het er vanaf 40 meter best redelijk uit. Zeker
wanneer je genoegen neemt met een bepaald gedeelte van de band, zoals
in jouw geval het eerste gedeelte van het bandsegment voor phone.

Het rendement op de andere gedeelten van de banden vanaf 40 meter zal
wat lager zijn. Maar er valt zeker mee te werken.

Constructief en kwa materiaalkeuze zit deze antenne wel goed in elkaar.
In ieder geval beter dan sommige Cushcraft antennes, waarover al veel
geschreven is.

Nogmaals bedankt; we zijn zeker wat wijzer geworden.
Post by Marco
Hier komt dan mijn levenswerk ;-)
--
Vriendelijke groeten, Hans Remeeus
Ham Radio: PA1HR
www.remeeus.nl

Communication is about people, the rest is technology.
Hans Remeeus
2004-01-12 17:18:13 UTC
Permalink
Hallo Henk,

Kun jij per band een SWR-verloop opstellen van deze antenne? Daar ben
ik erg benieuwd naar en ik denk een aantal anderen ook wel.

Als het niet teveel moeite is, dan heel graag!
Post by PE9HCV, Henk
Ik heb een CP6 op het dak staan, ook door ruimte gebrek. Mij ervaring is dat
hij op 80m te smalbandig is en wat minder in lokale verbindingen. Bv rondes
binnen Nederland. Dx gaat duidelijk beter. Op 40m werkt hij prima, dit
integenstelling wat anderen hiervoor zeiden. Heb op 40m hele leuke
verbindingen gemaakt. 20m, 15m en 10m probleemloos. Zelfs de WARC-banden
waar de CP6 eigenlijk niet voor geschikt is krijg ik hem zonder problemen
getuned en ook daar een paar leuke verbindingen gemaakt.
Voor 160m is de CP6 ongeschikt, maar daar is hij ook niet voor gemaakt.
--
Vriendelijke groeten, Hans Remeeus
Ham Radio: PA1HR
www.remeeus.nl

Communication is about people, the rest is technology.
PE9HCV, Henk
2004-01-13 07:33:37 UTC
Permalink
De CP6 heeft voor iedere band een radiaal, die je kan afstemmen op je
voorkeursgebeid binnen de band. Op alle banden behalve 80m werkt dit goed.
Op 80m krijg ik het gepiekte punt niet veel hoger dan 3.500. Marco heeft
dezelfde ervaring. Waar je het gepiekte punt legt hangt van je voorkeur af.
In de handleiding staat hoe je de voorkeur kan bepalen. Op 40m moet ik naast
de piek wel iets bij tunen. Op de andere banden heb je niet echt een tuner
nodig. Op 10m vertoont de CP6 over de hele band een bijna perfecte SWR.
Op de WARC-banden moet je overal tunen omdat daar geen radialen voor
aanwezig zijn.

Ik heb met een vriend met een symetrische draadantenne de S-punten van DX
stations vergeleken. Daarbij kwam de CP6 er bijna steeds als winnaar uit.
Het nadeel van een verticale antenne is het hogere storings niveau en dat
merk ik in de stad wel. De eerder genoemde horizontale draadantenne luistert
rustuger.

Mechanisch gezien is de CP6 een goed afgewerkte antenne.
Post by Hans Remeeus
Hallo Henk,
Kun jij per band een SWR-verloop opstellen van deze antenne? Daar ben
ik erg benieuwd naar en ik denk een aantal anderen ook wel.
Als het niet teveel moeite is, dan heel graag!
Post by PE9HCV, Henk
Ik heb een CP6 op het dak staan, ook door ruimte gebrek. Mij
ervaring is dat hij op 80m te smalbandig is en wat minder in lokale
verbindingen. Bv rondes binnen Nederland. Dx gaat duidelijk beter.
Op 40m werkt hij prima, dit integenstelling wat anderen hiervoor
zeiden. Heb op 40m hele leuke verbindingen gemaakt. 20m, 15m en 10m
probleemloos. Zelfs de WARC-banden waar de CP6 eigenlijk niet voor
geschikt is krijg ik hem zonder problemen getuned en ook daar een
paar leuke verbindingen gemaakt.
Voor 160m is de CP6 ongeschikt, maar daar is hij ook niet voor gemaakt.
Marco
2004-01-15 14:20:56 UTC
Permalink
En wat is het uiteindelijk geworden?
Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.
Post by Kenwood
Hallo Allemaal,
Zijn er mensen die de Diamond CP-6 hebben??
Hoe is deze antenne??
En wat zijn zijn nadelen?
Hoor graag van jullie
Marco
e***@gmail.com
2014-10-31 23:17:31 UTC
Permalink
Post by Kenwood
Hallo Allemaal,
Zijn er mensen die de Diamond CP-6 hebben??
Hoe is deze antenne??
En wat zijn zijn nadelen?
Hoor graag van jullie
Marco
ik heb een hy gain620 gekocht . ik ben er al een hele week mee bezig om ze proberen in mekaar te krijgen . het lijkt mij een onmogelijke opdracht plus erbij het omrekenen naar cm . ik krijg er kop noch staart aan ...zijn er mis mensen die dat ding in elkaar krijgen ??
Loading...